Make it easy!

 

Billedet her er taget med det nye Canon objektiv EF-S 24 mm f/2.8 STM.  Den valgte blænde er f/5.6. Klik på billedet! 

Ingen som læser mine artikler på denne her hjemmeside er i tvivl om, at jeg synes at tungt fotoudstyr er til besvær og direkte en hemsko, når man bevæger sig rundt i naturen.

Til orientering så er en hemsko en jern- eller træklods, som i gamle blev brugt til at bremse tunge vogne med. Når en meget tung hestevogn var nået op på toppen af en bakke, som nødvendigvis skulle forceres, for den videre fremfærd, så skulle vogne jo gerne bringes sikkert ned igen, og det gjorde man blandt andet ved hele tiden at bremse vognen ved at smide en hemsko ind under hjulene, når det begyndte at gå for stærkt. Det må siges at have været besværligt den gang selv for de kørende og tunge ting er bestemt ikke til mindre besvær i dag, hvis man er gående.

Er du pro, dyre- eller sportsfotograf, så er tunge kameraer, objektiver og stativer ofte et nødvendigt onde. Er du entusiast og ikke vil gå glip af noget på grund af for lidt udstyr, så vil det følgende nok heller ikke interesse dig særligt meget.

Vi mere almindelige fotografer har slet ikke brug for at slæbe rundt på alt det tunge udstyr. Det er min påstand! Jeg synes personlig, at det er sjovere at få taget nogle gode billeder med et forholdsvis simpelt og enkelt udstyr. Jo mere enkelt udstyret er jo bedre synes jeg mine billeder bliver! 

Mange tror, at kun sidste nye SLR kamera med endnu flere pixel kan gøre gode billeder endnu bedre. Det er en illusion! Har du nogensinde regnet på det? Hvis du har et kamera med 18 MP og samenligner med en 24 MP kamera, så er den reelle opløsning kun blevet øget med ca.10 %. Det kan simpelthen ikke registreres på et billede. Hvis du allerede har et kamera på f. eks. 10 MP, så skal du op på 40 MP for at fordoble opløsningen. 10 MP er i virkeligheden mere end rigeligt til hvad som helst. Hvis du altid sidder med næsen helt inde i billedet så kan du sikkert ikke få pixel nok, men hvis billedet bliver set på normal betragtningsafstand, så kan der produceres meget store billeder selv med et kamera, der “ kun “ har 10 megapixel. 

Hvis mange pixel er af mindre betydning, så er objektivets skarphed og opløsning vel også af mindre betydning?

Både ja og nej. I praksis er alle objektiver skarpe nok! I et normalt billede er der altid en større eller mindre dybeskarphed tilstede, alt efter hvilken blændeindstilling der er valgt. Det betyder at motivet opleves skarpt både foran og bagved det valgte fokuspunkt. Naturen er jo ikke flad som en testtavle! Vores skarpheds tolerance i et billede er i virkeligheden relativ stor. Hvis ellers kameraet har været holdt roligt og fokuspunktet har været rigtig valgt, så opleves et billedet skarpt uanset om det er taget med et billigt kompaktkamera eller en dyr DSLR. Skarphed må i den forbindelse ikke forveksles med opløsning.

Opløsningen i centrum på et objektiv er næsten altid fin. Bevæger vi os fra centrum ud mod hjørnerne så falder opløsningen gradvis, hovedsagelig på grund af optiske aberrationer ( forvrængninger). De dyre objektiver er hvad angår optiske aberrationer næsten altid meget bedre end de mere økonomisk overkommelige “slægtninge”. De billige objektiver skal ofte blændes ned for at levere et tilfredsstillende godt billede.  

Meget kan reddes i et moderne editeringsprogram, men rigtig topkvalitet opnås kun med et vel korrigeret og kontrasfuldt objektiv. Som en bilproducent engang skulle have sagt, så er en motor med mange kubikcentimeter et godt udgangspunkt, når der er brug for mange hestekræfter. 

Apropos opløsning, så er brug af mange linser i et objektiv ikke nødvendigvis et udtryk for kvalitet. Antallet af linser var bare nødvendig for at løse opgaven. I mange zoom objektiver er de mange linser samlet i bevægelige grupper, som skal kunne flyttes i forhold til hinanden. Hvilke grupper der flyttes afhænger af om der zoomes eller stilles skarpt. Der er ofte tale om 4 grupper, som parvis skal bevæges i forhold til hinanden. Har objektivet Anti Shake ( IS ), så er der en bevægelig del mere. Mange linser og en kompliceret mekanik, som skal kunne holde til lidt af hvert, samt stor lysstyrke betyder at zoom objektiver som regel vejer godt til. Det er kun tegnebogen der bliver lettere! 

Der er ikke noget galt med lysstærke zoom objektiver, men et zoom objektiv er, om noget inden for foto, et kompromis. Ydelsen kan i sagens natur ikke være fuldstændig ensartet over hele zoom området. At opnå samme høje billedkvalitet som det kendes fra de fleste objektiver med fast  brændvidde, er i virkeligheden urealistisk. 

Producenten gør naturligvis alt for at få en zoom til at yde det bedste. Desværre betyder det uden undtagelse en meget høj vægt. Lysstærke zoom objektiver vejer typisk fra en halv og op til flere kg. Det kræver nakkemuskler at slæbe rund på et tungt kamera med en endnu tungere optik, og naturligvis ditto armmuskler, når der skal eksponeres. Når fotoudstyret er så tungt så kræver det faktisk at man også slæber rundt på et solidt og tungt fotostativ. 

Jeg synes det er prisværdigt, at der er nogen, som gider slæbe sig en pukkel til, for at kunne imødegå en hvilken som helst fotografisk udfordring. Jeg indrømmer det gerne: “ Det gider jeg ikke” 

Her er opskriften på hvordan man zoomer, når man har valgt fast brændvidde! Man flytter sig selv og kameraet i forhold til motivet. Det giver faktisk bedre billede, når man skal “komponere” billedet ved at flytte rundt på kameraet, fremfor at blive stående på stedet og bare dreje på en zoomring. En fordel mere ved fast optik: Dukker der noget uventet op, skal du bare fange hændelsen i søgeren  og trykke på udløseren. Det er alt hvad der skal til. Fotograferne med zoom, når ikke at fange noget som helst, for de skal reflektorisk lige stille på zoomringen først, og når de endelig er parate, er det hele som regel forbi.

Objektiver med fast brændvidde af Tessar eller Gauss typen har altid en høj opløsning og en meget fin kontrast. De bedste “tegner” fornemt allerede ved blænde f/2.8. Billedkvaliteten helt ud i hjørnerne er faktisk rigtig god! Kan man klare sig med en fast brændvidde, så får man en markant lavere vægt at slæbe rundt på, en bedre korrektion af de optiske aberrationer, og dermed en meget højere opløsning, allerede ved fuld blænde og til en væsentlig lavere pris. 

Selv foretrækker jeg at medbringe 2 objektiver til mit APS kamera, når jeg er på tur. Et objektiv på 24 mm (38 mm Ekvivalent) lysstyrke f/2.8 og et stk 50 mm (80 mm Ekvivalent ) f/1.8 De kan klare næsten enhver situation. Nævnte objektiver vejer henholdsvis 125 og 130 gram, men er optisk helt i top. Det objektiv jeg ikke bruger kan jeg nemt have i lommen. Det svarer i vægt til en mobiltelefon! Jeg bruger ikke modlysblænde. Den er altid i vejen! På en vidvinkel er en modlysblænde alligevel ikke meget værd og som nævnt altid til besvær, når objektivet skal opbevares og håndteres. Er der modlys som generer, så klarer jeg det ved at afskærme på anden vis.  

Jeg slæber heller ikke rundt på et solidt fotostativ. I stedet bruger jeg en hurtig lukkertid. Lukkertiden skal være mindst 1/100s ved min 24 mm og mindst 1/200s når jeg fotograferer med min 50 mm. Anti Shake kan være en hjælp for nogen, men de fleste af mine objektiver er uden det hjælpemiddel. Dem der påstår, at deres billeder ikke er rystede, når din fotograferer på 1/25s, har ikke set ordentlig efter på billedet. “Skru” op for ISO, hvis det er nødvendigt og vær ikke bange for at bruge objektivets lysstyrke. 

Jeg bryder mig ikke om rystede billeder, men fordi der er lidt “korn” i billedet og en lille dybdeskarphed, det generer mig ikke det fjerneste. ISO 1200 og blænde 2.8 er fint nok, hvis det er det der skal til for at opnå en hurtig lukkertid. Noget af støjen kan man fjerne i efterredigeringen, men der skal faktisk meget støj til, for at man kan se det på selv et stort print. 

Jeg har som regel et UV filter monteret på mine objektiver, men aldrig et dæksel, når jeg går rundt. Inden et dæksel bliver afmonteret er motiver gået hjem. Filtret beskytter, men jeg bruger det primært for hurtigt at kunne tørre linsen af. Færdes man ude ved Vesterhavet, som jeg ofte gør, så skal der ikke meget til før der sidder et eller andet på glasset. Selv om det er relativt billige objektiver jeg bruger, så er et UV filter altid billigere og faktisk ret robust over for mekaniske påvirkning. Det er til d.d. ikke lykkedes mig at ridse et af mine filtre. 

Det kan også tælles på mindre end een finger de gange et UV filter påviselig har givet mig lidt flare eller andre uønskede spejlinger/refleksioner. Filtret skal naturligvis være antirefleksbehandlet. De få gange jeg fotograferer lige op mod en lyskilde, da skruer jeg filtret af, hvis det er det, der skal til. Jeg bruger fortrinsvis B+W F-Pro eller Hoya HMC UV filtre. En trøst til dem som ikke bruger et beskyttelsesfilter, og som har fået en lille ridse på frontlinsen. Jeg kan fortælle at skaden skal være meget stor før det kan registreres på et billede. Større end de fleste forestiller sig. Er det et dyrt objektiv som er ridset, så trækker det brugtprisen gevaldigt ned. Alene af den grund er det klogt at beskytte sine dyre objektiver. Det er mit indtryk at “professionelle” objektivers frontlinse er meget robuste over for mekaniske påvirkninger. 

Lidt om mine 2 favorit objektiver.

Min Canon 50mm f/1.8 II er af Gauss typen (dobbelt Gauss) og det er en konstruktion som har været brugt i mange år. Billig at producere, plastik hele vejen rundt, men den optiske kvalitet er helt i top. Ved blænde f/2.8 er den fin, ved f/4 er den randskarp. Objektivet har meget lidt kromatisk aberration monteret på et ASP-C kamera. Bajonetfatningen i plastik ser skrøbelig ud, men selv efter flere års brug er der ikke tegn på slid. 

Objektiv: Canon EF-S 24 mm f/2.8 STM. Fotograferet ved blænde f/2.8! Klik på billedet!

Min gamle 28 mm normaloptik er for kort tid siden blevet skiftet ud med den nye EF-S 24 mm  f/2.8 STM. Den er velbygget og med metalbajonet, samt en såkaldt stepmotor til fokusering. Fokuseringen er blevet kabelstyret ( elektrisk) og det betyder helt konkret at fokusering kun kan finde sted, hvis objektivet sidder på et kamera. 24 mm kontra 28 mm betyder lidt mere vidvinkel, og dermed en optik som er mere allround til mit behov. Optisk imponerer objektivet. Den er knivskarp næsten helt ud i hjørnerne allerede ved fuld blænde. Det skyldes nok, at der sammen med de almindeligt slebne (spherical) linser indgår en Aspherical ( speciel kurvet ) slebet linse i konstruktionen. Fås ikke bedre uanset pris.  

I begge objektiver fokuserer man ved at flytte samtlige linser på en gang. Simpel mekanisme, men det betyder naturligvis at objektivets længde varierer med fokusindstillingen, men selve optikken drejer ikke rundt. Sådan har man konstrueret optik i 100 år! Til makro bruger jeg sommetider en mellemring, især sammen med min 50 mm som ikke kan fokusere særlig tæt på. Med EF-S 24 mm objektivet kan man uden hjælpemidler gå meget tæt på motivet.  

Jeg er ikke fanatiker og jeg bruger både zoom og fotostativ og meget andet udstyr, når opgaven gør det nødvendigt, men det er nu sjovest at fotograferer, når man ikke hæmmes af meget og tungt udstyr. 

Canon EF-S 18 - 55 mm f/3.5-5.6 IS II, som er inkluderet i mange kamera kit, er faktisk ganske udmærket. Den er bedre end sit rygte! Det er plastik hele vejen igennem. Derfor er vægten også kun ca. 200 g og det tæller på plussiden i “min optik”. Opløsningen er fint især i området 24 - 35 mm og naturligvis specielt i centrum, men optisk ikke helt på højde med de 2 objektiver som jeg foretrækker i stedet for og som er nævnt ovenfor.  Nedblænding giver kun en marginal gevinst. Er ganske udmærket til makro når man bruger 55 mm området. Jeg har taget mange fine billeder med denne optik. Dårlige og uskarpe billeder med den her optik skyldes ikke optikken, men alene fotografen. Anti shake funktionen, som objektivet er udstyret med, virker perfekt.  

Mine meget tunge zoom objektiver har jeg solgt. De har ikke været i brug i flere år. Ingen grund til at beholde udstyr som ikke bruges. Køberne var tilsyneladende himmelhenrykte. Alle er dermed glade!

Jeg har dog beholdt min gamle zoom en Canon EF 28 - 105 mm f/3.5-4.5 II USM Ultrasonic. Blændet lidt ned er det fine billeder der kommer ud af det bekendskab. Den er ekstrem hurtig til at fokusere. Til bevægelige motiver ( børnebørn og lignende) bruger jeg altid denne her optik. Den vejer 365 g, så den hører til de forholdsvis lette zoom objektiver.

Her til slut vil jeg godt indrømme at flere og flere billeder i dag bliver taget med min iPhone. Kvaliteten er bedre end det mange kompaktkameraer kan præstere, og den er altid ved hånden. Videofunktionen er i øvrigt rigtig god og på de seneste modeller endda med ægte zoom i Full HD. De fleste billeder er jo en form for registrering af en situation eller en oplevelse uden kunstnerisk værdi. De obligatoriske ferie- og festoptagelser er et eksempel på den slags billeder. Der er ingen grund til at fotografere den slags billeder med et stort spejlreflekskamera. I bedste fald ender den slags billeder på et print i størrelsen 10 x 15 cm, men mere sandsynligt som en fil på harddisken!