Konklusion

Close-up Lens (nærlinser) arbejder godt sammen med zoom, bedre end med Extension Tubes, hvor fokuseringsafstanden hele tiden ændrer sig ret kraftigt. Canons nærlinser 500 D og 250 D kan i den forbindelse anbefales. De er akromatiske og giver en fremragende kvalitet. Nedblændet er billederne knivskarpe helt ud i hjørnerne og kan næppe skelnes fra optagelser taget med et ægte makroobjektiv.

De billige nærlinser, som ikke er korrigeret for kromatisk aberration, kan i mange tilfælde give udmærkede resultater. I en Raw konverter som Adobes kan den kromatiske aberration ofte fjernes fuldstændig. Vælg at starte ud med de billige nær linser. Det kan være meget fornuftig, som en start, ikke at anskaffe dyrt udstyr før man er helt sikker på at makro lige er sagen.

Tjek altid hvordan nærlinserne opfører sig samen med objektivet. Skarpheden er som regel udmærket i midten, hvor objektet heldigvis ofte også er placeret. Brug kun 1 og højest 2 nærlinser samtidig, blænd kraftigt ned, så går det ikke helt galt.

Extension Tubes fungerer rigtig godt med lysstærke objektiver. Der indgår ingen optisk elementer i en Extension Tube, så diverse aberrationer skyldes derfor alene objektivets kvalitet. Dog er det sådan at når man forskyder fokuspunktet så ændrer man også lysets strålegang. Alene det at lysstrålerne bliver mere paralle kan godt i nogen tilfælde give lidt ekstra kromatisk aberration.

Kig på billederne taget med Canons 50 mm f/1.8 II. De taler næsten for sig selv. Billedfelt krumningen er måske lidt større med et standard objektiv, men ved blænde f/8 eller f/11 så kan man ikke se forskel i en sammenligning med et ægte makroobjektiv!

 

God fornøjelse