*Kromatisk Aberration*

 

De billedkorrektioner, som moderne redigeringsprogrammer kan udføre, gør det muligt at opnå gode resultater med relativt billige kit objektiver.  I Lightroom 3 og ACR arbejder man med optik profiler, som automatisk kan korrigere for billedaberrationer, herunder kromatisk aberration.

 

Adobe tilbyder helt gratis et serviceprogram, således at man selv kan udarbejde optik profiler. Det er ikke svært, men meget omstændeligt, fordi der skal temmelig mange testoptagelser til.

 

I Lightroom 4 er der sket en væsentlig forbedring, fordi programmet nu er i stand til automatisk at fjerne lateral kromatisk aberration, helt uafhængig af om der er valgt en Lens profil eller ej. Lightroom 4 kan som tidligere versioner reducere farvede kanter i områder med høj kontrast af typen Purple fringes. Det er fringes, som forekommer i forbindelse med de kameraer, der anvender en CCD sensor.

 

I næste opdatering til Lightroom 4 bliver det for første gang muligt at angribe de farvede kanter, som er fremkaldt af refleksioner (Flar og Gost Images), og som ligger uden for de områder, der er i fokus, på en effektiv måde. Tidligere var det nødvendigt med en tur over i Photoshop.

 

Axial kromatiske aberrationer, som er navnet på de lige ovenfor beskrevne farvede kanter, er speciel tydelig i forbindelse med objektiver med stor lysstyrke og ses ofte som purple fringes foran fokuspunktet eller grønne fringes bag fokuspunktet. Bryllupsfotografer, som ofte anvender dyre objektiver med høj lysstyrke, for at bruge dybdeskarpheden kreativt, får ofte disse farvede kanter. Det kan forekomme overalt i billedet. Den store kontrast i bruden og brudgommens klædedragt gør ikke problemet fringes mindre. Det hjælper dog at blænde ned.

 

Axial kromatiske aberrationer er umulige at fjerne ved en simpel justering. Man kender naturligvis de farvernuancer, som kanterne typisk får. Medicinen er at skrue ned for farvemætningen de pågældende steder. Jo mere selektiv man kan gøre det jo bedre, men det er vigtigt at holde øje med de øvrige farver, som nemt bliver påvirket i et eller andet omfang. Derfor er det ofte nødvendigt at angribe problemet lokalt de steder hvor det forekommer. I den seneste Beta udgave af lightroom 4 er man muligvis kommet et godt skridt videre på det punkt.

 

Jeg spotter omgående fringes i et billede, og det generer mig mere end alle andre former for optiske forvrængninger. Jeg kontrollerer altid om det også påvirker Bokeh’en. Det kan være så slemt, at det generer på selv små forstørrelser. Et billede med høj opløsning og tydelige silhuetter af fringes, yderligere fremhævet af en kraftig kontrast, bryder jeg mig ikke om! Problemet forekommer på både dyre og billige objektiver.

 

Lateral kromatisk aberration har vi lige været inde på. Det er forholdsvis nemt at fjerne. Ordet Lateral fortæller, at det er noget, der befinder sig væk fra midten. Det er nærmere bestemt et tværgående fænomen. De tre billeder rød, grøn og blå, som billedet er sammensat af, har ikke samme størrelse ud mod billedperiferien fordi objektivet brændvidde varierer lidt i forhold til lysets bølgelængde. Det er især vidvinkler og zoom objektiver, der kan være plaget af det. De dyre prime objektiver er fra naturens hånd bedre korrigeret på det punkt.

 

Intet er gratis her i tilværelsen, heller ikke billedkorrektioner. Undgå så vidt muligt styrtende linier og skæve horisonter og ændring af billedets størrelse i pixel. Kan tønde eller pudeforvrængningen ikke umiddelbart konstateres, så lad det værre, for alle de nævnte korrektioner påvirker skarpheden og detailopløsningen i billedet. Jeg bruger et lille vaterpas i blitzskoen, når jeg arbejder med stativ og er meget omhyggelig med beskæringen allerede i søgeren, og det sparer på billedkorrektionerne.

 

99 % af alle optagelser kommer ikke længere end til en computer. Her bliver billederne set og bedømt, og det er så det!. Den billedopløsning et computerdisplay kan præstere, stiller jo ikke urimelige krav til hverken sensor størrelsen eller objektivet. Man kan altså fint nyde billeder taget med ganske almindeligt udstyr, også billeder taget med kompaktkameraer og mobiltelefoner. Print i 10 x 15 cm og for den sags skyld helt op til A4 kan selv en god mobiltelefon klare.

 

Allerede som knægt blev jeg overbevist om, at det ikke er udstyret, der gør det alene. Den fodboldspiller, som dominerede dagens kamp, og som havde de fleste pletskud, og derfor blev dagens helt, var mødt op i gummistøvler med skafterne smøget ned, Det var ikke altid råd til sidste nye model i fodboldstøvler i “de gode gamle dage”, men det gjorde ikke fornøjelsen mindre for ham. Talent kan man ikke købe sig til. Med rigtige fodboldstøvler var det måske blevet til et par ekstra mål? Hvem ved?

 

Der er ingen som går op i hvilke fodboldstøvler spilleren har på, når han scorer et godt mål. Der står heller ikke skrevet på et billede om det er eksponeret med et dyrt eller billigt kamera. Hvis det er et godt billede, er det nemlig fuldstændig ligegyldig. Mange gode billeder har ikke nogen særlig høj opløsning. Et godt motiv, et dejligt lys og en fin komposition kompenserer for mange ting. Hold kameraet roligt og fokuser præcist, så går det ikke helt galt.

 

Dårlige farver og manglende skarphed på grund af dårlig eller slet ingen billedbehandling, det springer derimod lige i øjnene.