*Kameraprofiler*

 

Men inden vi når frem til at skærpe billedet skal vi have fremkaldt Raw filen i konverteren. Det kræver en kameraprofil at få de rigtige farver frem, nøjagtig som tilfældet er med  alle andre enheder, som indgår i processen fra kamera til print. Det kræver oven i købet mere end 1 kameraprofil, for at være dækket godt ind.

 

Hvorfor har man egentlig brug for forskellige farveprofiler, og hvad er en korrekt farve for øvrigt? Hvis det kun var kameraets sensor, der skulle farvekorrigeres for en enkelt lyskildes vedkommende, var sagen forholdsvis enkelt. Men til forskel fra enheder, som f. eks. en Printer, et Display og en Scanner påvirkes kameraet af de variationer i farvetemperatur, som dagslyset har i løbet af dagen. Men det er desværre ikke kun farvetemperaturen som kan variere. Farvespektret, som er de farver der er repræsenteret i lyskilden, varierer også temmelig meget.

 

Når det er rigtigt galt med lyskilden, så er der farver som stort set ikke er repræsenteret i den pågældende lyskilde. Det er særligt problematisk, hvis motivet er belyst af flere lyskilder, med hver sit frekvensspekter. Lightroom 4 har fået en udvidelse, der gør det muligt at indstille farvetemperaturen partielt.

 

Interiøret påvirker også farverne. Skal man visuelt vurdere et billede, så nytter det ikke at gøre det i et rum, hvor væggene er malet knaldrøde.  Det vil give et dominerende rødt farveskær over det hele.  Dominerende farver fra omgivelserne påvirker kameraets farvegengivelse på samme måde. Blå stik i skyggen midt på dagen og  kolde farver, hvis skyerne dækker hele himmelen, og varme farver om morgen og om aftenen o.s.v. Hertil kommer at de forskellige objektiver/ kamera kombinationer sjældent har fuldstændig samme farvesyn.

 

Den menneskelige hjerne er i stand til at abstrahere fra forskellige farvetemperaturer, forstået på den måde, at uden mulighed for direkte sammenligning, vil farverne opleves som værende naturlige, selv om lyskilden f. eks. består af glødelamper eller en anden tilfældig lyskilde. Står vi imidlertid i et rum med dagslys og kigger ind i et rum oplyst af glødelamper, er der en tydelig forskel. Nu kan vi godt registrere at der er en kæmpe forskel i farvetemperatur og samtidig tydeligt konstatere, at det påvirker farvegengivelsen. Kameraet “hjerne” lader sig ikke påvirke på samme måde.

 

En kameraprofil er altid kamera specifik. Det betyder, at hver eneste kameramodel har sin helt egen farveprofil. Det ved de fleste, men at der kan vælges mellem flere kameraprofiler, er ikke gået op for ret mange. At det tilligemed er muligt selv at tilpasse farverne til forskellige lysforhold, er der kun få der ved.

 

Når programmerne opdateres til et nyt kamera indbefatter det også nye kameraprofiler. Det er under menupunktet Camera Calibration, vi kan vælge mellem disse farveprofiler  Antallet af profiler varierer, men for de fleste kameraers vedkommende, er der mindst et halvt dusin at vælge imellem. Hertil skal lægges de kamera specifikke farveprofiler, som man selv producerer.

 

Nogle kameraprofiler er tilpasset til f. eks portræt og landskab, mens andre kan være neutrale, “troværdige” o.s.v. Adobes farveprofiler tager ikke specielt hensyn til objektivets farveopfattelse eller lyskildens svagheder. Hvis lyskilden har et farvespektrer, som afviger fra sollysets, skal man selv være aktiv og selv producere de nødvendige kameraprofiler.

 

De fleste fotografer gør imidlertid slet ingen ting og benytter Default  Adobes Standard kameraprofil, som All-round farvefilter. De fleste fotografer er udmærket tilfredse med det denne kameraprofil præsterer.

 

For bare få år siden var det ikke muligt at vælge forskellige kameraprofiler, og det var slet ikke muligt selv at fremstille eller tilpasse farveprofilerne. Oprindeligt overholdt kameraprofilerne ICC standarden, men Adobe har valgt sin helt egen DNG standard.

 

Som noget nyt kan kameraprofilen også indlejres i en DNG fil. Det sker f. eks. automatisk, når billedet (som en DNG fil) eksporteres fra Lightroom eller Camera Raw. Farveprofilen kan godt tildeles en prioritet, som ikke tillader indlejring i billedfilen og farveprofilens brug kan også være begrænset på anden måde.

 

De proprietære Raw formater har ikke en kameraprofil indlejret. Den skal først bruges, når Raw filen  fremkaldes eksternt i noget velegnet software. Det er producenten af software programmet, der udarbejder kameraprofilen. Det nye er, at nu kan fotografen selv udarbejde en kameraprofil.